Digital Markedsføring

Tips for effektiv digital markedsføring

21/8/2019

Behovet for å benytte digital markedsføring har økt betraktelig de siste årene. Noe av det viktigste å ha i bakhodet er - vær der kundene dine er!

For å kunne nå ut til flest mulig potensielle kunder vil det ikke lenger være nok med den tradisjonelle markedsføringen vi kjenner til.

Inbound marketing

Med den store digitaliseringen som har skjedd i løpet av de siste årene har vi også startet å bruke internett på en helt ny måte. Vi er mer opptatt av at internett skal gjøre livet vårt enklere - og det er akkurat dette som er viktig når vi skal markedsføre. Som en potensiell kunde ønsker man at det skal være enkelt og lett å søke opp et produkt på nettsiden - og samtidig få hjelp så fort man ønsker det. Det er derfor viktig å sette seg inn i kundens behov og ønsker når vi selger et produkt eller en tjeneste. Inbound marketing handler rett og slett om kunden og det å sette deres behov først.

SEO - Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering er noe som mange har hørt om og fått beskjed om at er veldig viktig, men som de ikke kan så mye om fra før. Det kan være vanskelig å forstå hvor viktig det er å rangere høyt i ulike søkemotorer og da som oftest Google - men det trenger ikke å være så veldig komplisert.

Vi mennesker Googler alt - hele tiden.

Utrolig nok så Googler hele 80 prosent av oss et produkt eller en tjeneste før vi i det hele tatt velger å kjøpe det. Hvis man tenker seg godt om så er det ikke så vanskelig å forstå. For å kunne rangere best mulig må du optimalisere nettsiden din slik at den blir synlig i Google - og slik at Google ser den som relevant i henhold til hva kunden faktisk søker på.

Det å tilrettelegge innhold og tekniske løsninger for at nettsiden din skal rangere høyere er det søkemotoroptimalisering går ut på. Disse resultatene er ofte referert til som organisk trafikk.

I dag er det utrolig mange nettsider og ekstremt mye innhold på internett - det betyr at det er stor konkurranse om å få frem innholdet sitt og rangere øverst i søkeresultatene. Bedre optimalisering betyr bedre forutsetninger for bedriften.

Sosiale medier

Sosiale medier er noe de fleste av oss bruker i dag.

Sosiale medier er ikke bare Facebook og Twitter - det er også LinkedIn, Snapchat, Instagram og Youtube. Man skal aldri undervurdere viktigheten av sosiale medier. Som ordtaket sier - et bilde sier mer enn tusen ord. Det å ha muligheten til å få frem det visuelle med din bedrift er utrolig viktig.

Når det kommer til sosiale medier er det viktig å tenke på hvor kundene dine befinner seg. Er målgruppen din i alderen 15-18 år vil det ikke være hensiktsmessig å bruke tid og energi på LinkedIn, da mesteparten av denne aldersgruppen befinner seg på kanaler som Snapchat, Instagram og Youtube.

Når man markedsfører seg via sosiale medier trenger det ikke bare å være gjennom annonsering. Ved å opprettholde en profil på en av disse kanalene kommer du nærmere kunden og de føler at de kommer nærmere deg. Sosiale medier er en fantastisk portal for å kunne skape en interesse ved det bedriften tilbyr - om det er bilder av dine produkter eller tjenester. På denne måten blir du ikke glemt av følgerene dine og du skaper en positivitet rundt merkevaren din.

Horn Digital symbol

Fortsett å les

Relevante innlegg

No items found.