Google Analytics

Google Analytics - Hvorfor du bør bruke det

21/8/2019

Det å sette seg inn i alt Google Analytics har å tilby kan være ganske omfattende for de fleste, men med litt hjelp så er de fleste på god vei til å få kontroll over de ulike funksjonene som det tilbyr.

Hva er det du vil måle?

De fleste vil vite alt - men hva bør du egentlig følge med på og hva er det egentlig du burde måle med Google Analytics?

Det som er viktig fra starten av er å definere hvem målgruppen din er. Dette vil hjelpe deg med å forstå hvordan du kan forbedre deg og få mer trafikk, salg eller konverteringer - alt etter hva som er viktigst for deg og din bedrift. Ved å vite mest mulig om målgruppen din så vil du kunne få mest mulig ut av markedsføringen. Den informasjonen man får ut av målgruppen bør samles opp før man begynner Google Analytics og dette er fordi at det legger grunnlaget for alt det andre man skal gjøre.

Hvordan kommer kundene frem til deg?

For mange er det både interessant og veldig viktig å vite hvor kundene kommer fra. Er det fra Google, sosiale medier, organiske søk eller andre søkemotorer. Hvor alle disse menneskene kommer fra kan si noe om hvilken målgruppe som er mest interessert i det du har å tilby.

Et enkelt eksempel på dette kan være; 70 prosent av alle som kommer inn på nettsiden din kommer fra Google, mens kun 10 prosent kommer fra Facebook. Det dette kan fortelle oss da er at det ikke vil lønne seg å fokusere for mye på markedsføring på Facebook da det trolig vil gi svært få konverteringer. Siden man har fått vite at hele 70 prosent kommer inn på nettsiden din fra Google bør målet være å opprettholde dette nivået og fokusere på å nå ut til enda flere.

Det å ha en viss kunnskap om kundene dine er utrolig viktig for å kunne rette fokuset og penger dit du vet at du får noe igjen, og det sier også noe om hvor effektiv markedsføringen din kan bli.

Er nettsiden din rask nok?

De fleste av oss går ut av en nettside dersom det tar mer enn 3 sekunder å laste den inn. Flesteparten i dagens samfunn er rett og slett for utålmodige dersom nettsiden din er treg, og dette kan potensielt føre til at du kan miste kunder. For mange så kan det være vanskelig å vite viktigheten av dette, men tenker man seg om så kjenner man seg igjen.

Google Analytics lar deg identifisere hvilke av dine sider som bruker lang tid på å laste inn slik at du kan gjøre disse raskere. I den digitale verden i dag så er akkurat dette spesielt viktig på mobil - vi bruker Google ofte mens vi er ute på farten og har som oftest ikke tid til å vente. Om målet ditt er å markedsføre deg til kunder som befinner seg i nærheten av bedrifften din vil en rask og responsiv nettside være noe av det viktigste for å få de rette kundene interesserte.

Nettside, nettbutikk og annonsering

Består markedsføringen din av en nettside med en nettbutikk vil Google Analytics kunne gi deg informasjon om hvem som er inne på nettsiden, hvor lenge de er der og hvor i kjøpsprosessen de avbryter kjøp om de ikke kjøper noe. Om man vet hvordan man skal lese denne informasjonen kan disse konstruktive funnene være en stor faktor på økt lønnsomhet.

Ved å legge til konverteringssporing i Google Analytics kan du enkelt følge med på hvor mange konverteringer du får. Konverteringssporing måler alle typer kontaktskjemaer som blir fylt ut, antall nedlastede filer og klikk på e-postlenker. Google Analytics bekrefter eller avkrefter gode resultater, gir deg innsikt i målgruppen din og informasjon om hvordan dine sosiale plattformer fungerer opp mot målgruppen. Google Analytics gir deg konkrete tall og statistikk som gir konstruktive tiltak som man kan jobbe videre med.

Hvorfor du bør bruke det

Uavhengig av størrelsen på bedriften eller avdelingen din vil det å kunne få tall på hvordan markedstiltakene dine fungerer i praksis gi deg trygghet og kunnskap. Mange bedrifter lurer ofte på hvor lenge potensielle kunder er inne på nettsiden, hvordan de opplever ulike innlegg og hvorfor det ikke er noe aktivitet i nettbutikken - alt dette blir vanskelig å finne ut av uten et målingsverktøy som Google Analytics.

Uten dette verktøyet vil man aldri helt kunne være helt sikker på om de tiltakene man har gjort virkelig lønner seg.
Horn Digital symbol

Fortsett å les

Relevante innlegg

No items found.