Nettsider

Tegn på at du trenger ny nettside

13/8/2019

I dag holder det ikke å ha en nettside og forvente at denne fungerer til evig tid. De ulike trendene på nett og forbrukerens atferd er i stadig endring - og det er utrolig viktig å holde følge med denne utviklingen. Her er noen tegn på at du trenger en ny nettside.

Nettsiden din er ikke mobilvennlig

Nesten alle i dag eier en smarttelefon og de fleste bruker den til å surfe på nettet. Allerede i 2016 var det flere som besøkte nettsider fra mobile enheter enn via en datamaskin. Selv om dette kan variere fra bransje til bransje der noen har nærmere 70 prosent besøkende fra en mobilenhet, vil nettsiden din uansett ikke være tilrettelagt for minimum 50 prosent av de som besøker den.

I følge Statista 2009 har trafikken på internett via en mobiltelefon økt fra 0.7 prosent til over 50 prosent i 2018. Bare de siste fire årene har trafikken som kommer fra mobile enheter nesten doblet seg.

Den korte versjonen på hva dette betyr for deg og din bedrift er at hvis du sitter med en nettside som er laget i et eldre system, eller at du ikke har oppdatert nettsiden de siste årene, er det stor sannsynlighet for at brukervennligheten på din nettside, hvis man besøker den fra en mobiltelefon, er lav.

Hvis vi antar at 50 prosent av alle dine besøkende kommer fra en mobiltelefon, vil det bli vanskelig for de å gjennomføre et kjøp, finne ut mer om bedriften og de tjenestene og produktene som tilbys. Det blir litt som å drive en matbutikk, men kun slippe inn de som har bursdag på høsten.

Den lengre versjonen er at nettsiden din i dag må være mobilvennlig, hvis du tar hensyn til nettstedtrafikk og Google. I begynnelsen av 2018 lanserte Google sin mobil-først-indeks, som enkelt forklart går ut på at versjonen du har av nettsiden din på mobil er den som avgjør indekseringen din først og fremst.

Google gir bedre plassering i søkeresultatene til sider som er tilpasset mobil!

Nettsiden din er utdatert

I dag har du 10 sekunder fra besøkende kommer inn på nettsiden din til å legge igjen et inntrykk som kunden liker, før de går ut av nettsiden og videre til neste. Flere undersøkelser viser at 48 prosent av mennesker anser designet på nettsiden til en bedrift som en av de viktigste faktorene i henhold til troverdighet.

Nettsiden er ditt butikkvindu på internett, og hvordan den ser ut vil være det siste trinnet som overbeviser en potensiell kunde om de skal gjennomføre et kjøp hos deg eller ikke. Uklare bilder, ødelagte linker og farger som ikke passer sammen er klare punkt på at nettsiden ikke er optimal.

Mange nettsider fornyes kun hvert andre eller tredje år. Om man tenker på hvor mye en bedrift endrer seg på den tiden, for ikke å snakke om hvor mye som endrer seg innen webdesign, de besøkende sine behov og interaksjonen vi har på en nettside, vil det være klare tegn på at man burde ta en titt og se hva som kan forbedres.

En utdatert nettside er lite fristende å være inne på og kan i verste fall skremme bort potensielle kunder.

Innlastningstid er viktigere enn du tror

I dagens informasjonssamfunn blir vi bombardert med sanseinntrykk til enhver tid, dette gjør at vi er enda mer utålmodige enn før. 47 prosent av kunder forventer en nedlastningshastighet på under 3 sekunder, hvis ikke går de videre til en annen bedrift som har en bedre nettside. For å beholde dine besøkende bør nettsiden din laste så raskt som mulig.

Det finnes mange elementer som gjør at nettsiden din er treg. Noen eksempler på dette kan være:

  • Filstørrelsen på bilder og videoer
  • Scripts (ulike program og koder som er installert på nettsiden din)
  • Serverytelsen
  • Siden er ikke komprimert

Noe av det som er mest effektivt for å forbedre innlastningstiden på nettsiden din, er å optimalisere bildene og videoene dine. Disse bør være i riktig størrelse og filformat. Vi forventer å finne den informasjonen vi søker etter så kjapt som mulig. Vi forventer også god standard, og en nettside som laster sakte fører til stor brukerfrustrasjon.

De fleste vil ikke vente på en treg nettside når vi kan finne en annen nettside som kan tilby samme informasjon - bare raskere.

Nettsiden din er ikke sikret

Har du ikke SSL-sertifikat som sørger for HTTPS-kryptering på nettsiden din, risikerer du å bli merket ''ikke sikker'' i nettleseren din.

Et SSL-sertifikat er det som aktiverer HTTPS på nettsiden din. Disse brukes ofte om hverandre. SSL står for Secure Sockets Layer og sikrer dataen som blir sendt mellom brukeren og nettsiden som blir besøkt. Google har ulike sikkerhetsnivåer, og om man ikke har aktivert SSL på nettsiden vil alle sider som ikke bruker HTTPS bli merket som ''Farlig'' og ''Ikke sikker''.

  • Informasjon eller ikke sikkert: Nettsiden bruker ingen privat tilkobling, og det kan hende andre personer ser informasjonen du sender inn.
  • Ikke sikkert: Noe er alvorlig galt med personvernet til nettsidens tilkobling og andre kan se informasjonen du sender inn.
  • Farlig: Unngå nettsiden. Hvis du bruker nettsiden vil din informasjon sannsynligvis bli delt med uønskede personer.

Disse punktene gjør at besøkende ser om nettsiden din er sikker eller ikke. Har du ikke en sikker nettside vil du kunne oppleve mindre trafikk inn på nettsiden din.

Selv med verdens flotteste nettside hjelper det ingenting hvis du ikke får inn besøkende og de ender opp som kunder hos deg. Det er selvfølgelig mange faktorer som avgjør hvor høyt opp du kommer på bestemte søkeord, og det er flere faktorer som går på nettsiden sin brukervennlighet.

Noen av disse faktorene er HTTPS - SSL, at nettsiden din ikke er mobilvennlig og hvor raskt nettsiden din laster.

Horn Digital symbol

Fortsett å les

Relevante innlegg

No items found.